Caravan kopen

De caravan is in Nederland nog altijd het populairste kampeermiddel. Zo werden er in 2021 een recordaantal caravans verkocht; maar liefst 8.549 nieuwe exemplaren en 52.609 occasions. Heb jij ook wel interesse om toe te treden tot de club van caravaneigenaren? Maar weet je nog niet waar je op moet letten bij het kopen van een caravan? Dit gaan we je vertellen in deze blog.

 

Het eerste wat je je bedenkt is wie gaan er mee op vakantie. Hoe groot is je gezin, neem je huisdieren mee ?. Wat zijn je eisen en waar wil je de caravan voor gebruiken? Komen er bijvoorbeeld mensen slapen of is jou caravan het verzamel punt voor de meereizende tieners.

Voor je op zoek gaat naar een nieuwe caravan, is de belangrijkste vraag die je jezelf moet stellen of je een nieuwe caravan zoekt of een tweedehands caravan. Het voordeel van een nieuwe caravan is dat je die deels zelf kunt samenstellen en kunt aanpassen op jouw wensen. Daarentegen is het voordeel van een tweedehandscaravan dat de prijs vaak een stuk lager ligt. Daarnaast is het aanbod van tweedehands caravans ruim en kun je jouw nieuwe kampeermiddel vaak snel ophalen.

Wil jij een nieuwe caravan? Of ga jij toch liever de budgetvriendelijkere gebruikte caravan? Dan kun je zelf op zoek gaan naar een particuliere verkoper, of je kijkt naar het tweedehands aanbod van een officiële caravandealer. Het voordeel van het kopen van een caravan bij een dealer is dat je recht hebt op garantie en de caravan geïnspecteerd wordt voordat jij er mee de weg op gaat. Deze voordelen heb je bij het kopen van een caravan van een particulier vaak niet.

Nu je goed weet waar je de caravan voor gaat gebruiken, wie er mee gaan en of je een nieuwe of tweedehands caravan zoekt, kan het testen gaan beginnen. Als je nog weinig ervaring met caravans hebt, kan het heel nuttig zijn om veel caravans te bekijken en uit te proberen. Ga eens lekker in een caravan bed liggen en kijk of je er met z’n tweeën goed in past. Stap in de badkamer of toiletgroep en ontdek of de ruimte je bevalt. Trek gerust alle kastjes open en bekijk of er genoeg ruimte is voor alle spullen die je mee wilt nemen op vakantie. Heb je überhaupt nog nooit met een caravan gekampeerd? Dan kun je ook eens een keer een caravan huren voor een weekend of een hele vakantie. Ideaal om te testen of het je bevalt. Bij sommige caravandealers kun je de occasions die te koop worden aangeboden eerst huren om ze uit te proberen. Dit is een uitstekende manier om zeker te worden van je zaak en zo geen miskoop te doen.

De aanschaf van de caravan is meteen de grootste kostenpost die je hebt als caravaneigenaar. Vanzelfsprekend zijn nieuwe caravans duurder dan tweedehands caravans en kun je het zo bont maken als je zelf wilt. Ook verschilt de prijs per merk, de grootte van de caravan, de specificaties en het aantal bedden. De vanafprijs voor een nieuwe caravan is ongeveer € 13.000. Voor deze prijs heb je een instapmodel met basisvoorzieningen. Ben jij op zoek naar een luxer model met meer ruimte en uitgebreide voorzieningen? Dan loopt de prijs voor een nieuwe caravan al gauw op richting € 25.000. Wanneer je niet het budget hebt om een nieuwe caravan te kopen, dan kun je overwegen om een tweedehands caravan te kopen. Afhankelijk van onder andere het bouwjaar, de staat van de caravan en het merk, wordt de prijs bepaald. Zo heb je voor ongeveer € 10.000 een caravan uit 2005 met zes slaapplaatsen.

Aanschaf van accessoires

Met alleen de aanschaf van de caravan ben je er vaak nog niet. Zoals je op de camping waarschijnlijk al wel gezien hebt, hebben kampeerders meestal een voortent voor de caravan. Het grote voordeel van een voortent is dat je bij minder mooi weer of op een frisse dag extra binnenruimte hebt waar je kunt zitten. Ook kan de voortent gebruikt worden als opslagplek of om de visite een nachtje te laten logeren. Voordat je de voortent opzet, leg je eerst een grondzeil neer en plaats je een tochtstrook onderaan de caravan. Dit is trouwens wel een prijzige aanschaf. Voor de voortent en bijbehorende accessoires tel je al gauw € 750 op bij je kostenplaatje. Andere spullen die je vaak nog moet aanschaffen, naast de aankoop van je caravan en voortent, zijn:

Beddengoed

Tuinmeubilair

Servies en bestek

Pannen

Keukentextiel en afwasspullen.

Gelukkig verkopen wij al deze spullen in onze winkel en kun je bij ons terecht om alles tegelijk in te kopen.

Kosten voor onderhoud van een caravan

Net als jouw auto, moet ook je caravan onderhouden worden. Om de caravan in goede staat te houden wordt aanbevolen om de caravan één keer per jaar te laten onderhouden bij de garage. Hiervoor betaal je tussen de € 200 en € 300, exclusief het vervangen of repareren van onderdelen. Daarnaast ben je zelf misschien wel een klusser in hart en nieren en jeuken jouw handen om die tweedehands caravan aan te pakken. Het pimpen van oude caravans en campers is helemaal hip anno 2022. Hiermee geef je een persoonlijk tintje aan je caravan en voel je je snel thuis. Hier zijn uiteraard ook kosten aan verbonden, maar hoe meer je zelf doet, hoe goedkoper het wordt. Een caravan mag je vaak niet op straat stallen. De enige optie is of op je eigen terrein of bij een speciale caravanstalling. In jouw woonomgeving zijn vast meerdere caravanstallingen te vinden waar je jouw nieuwe aanwinst kunt huisvesten. Google maar eens op caravanstalling in combinatie met jouw woonplaats. Sommige stallingen zijn behoorlijk groot en kunnen meer dan 2.000 caravans huisvesten. Bij andere stallingen staat jouw caravan in de schuur bij een boer die wat ruimte over had. Het tarief voor de stalling wordt meestal gebaseerd op het aantal vierkante meter dat jouw caravan in beslag neemt. Soms kun je kiezen uit een stalling binnen of buiten. Er zijn zelfs stallingen die verwarmd zijn! Vanzelfsprekend is stalling buiten goedkoper. Daarnaast bieden sommige caravanstallingen nog extra services aan, zoals het reinigen van je caravan voordat je ‘m op komt halen. Bereid de stalling van je caravan goed voor. De kosten voor het stallen van je caravan lopen dus behoorlijk uiteen en zijn afhankelijk van verschillende factoren. Om je toch een beetje een richtlijn te geven, kun je uitgaan van kosten tussen de € 130 en € 500 per jaar voor caravanstalling. Wist je trouwens dat je jouw caravan in de meeste gemeentes niet langer dan drie aaneengesloten dagen op een openbare parkeerplaats mag laten staan? Doe je dat wel, dan riskeer je een boete en kun je nog eens € 90 bij de kosten voor caravanstalling optellen.

Nu jij voor jezelf helder hebt waar je de caravan voor gaat gebruiken, wat je budget is en wie er mee gaat op vakantie, kunnen we gaan inzoomen op alle details van de caravan. Caravans zijn er in allerlei soorten, maten en indelingen. Alleen al aan de buitenkant van de caravan vind je diverse onderdelen die waarschijnlijk nieuw voor je zijn. Wat je er allemaal aan hebt? Geen nood! Wij praten je er stapsgewijs doorheen.

Rangeergrepen: deze handvaten aan weerszijden zijn bedoeld om de caravan handmatig te verplaatsen door te duwen of te trekken. Sommige caravans zijn uitgerust met een mover, een elektrische rangeerhulp, waarbij je de caravan met een afstandsbediening op zijn plek zet.

Disselbak: de disselbak zit bevestigd op de dissel, aan de voorkant van de caravan, en wordt gebruikt als opslagruimte. Hier kun je de gasfles(sen) en de lege watertank kwijt. Zorg er wel voor dat je tijdens het rijden de disselbak niet volstopt met zware spullen, want dat vergroot de kans op slingeren.

Neuswiel en antislingerkoppeling: met behulp van het neuswiel, dat je op en neer kunt draaien, kun je de caravan aankoppelen aan de trekhaak van je auto. De antislingerkoppeling zorgt ervoor dat je caravan stabiel achter de auto hangt. Daarbij is het ook belangrijk om het gewicht van je bagage en kampeerspullen zo goed mogelijk te verdelen door de caravan. De kogeldruk, het gewicht dat op je trekhaak mag rusten, verschilt per trekhaak en is een belangrijk aandachtspunt.

Chassis: het chassis of het onderstel vormt de basis van een caravan. Een chassis bestaat uit twee stalen balken en een v-vormig deel aan de voorzijde dat beter bekend staat als de dissel.

Banden: de banden krijgen heel wat te verduren. Niet ieder type band is sterk genoeg voor een willekeurige caravan. Om daar achter te komen moet je kijken naar de Load Index die je op de zijkant van de band kunt aflezen. Deze richtlijn geeft aan hoeveel kilo de band maximaal mag dragen. Het is belangrijk te weten dat banden ook slijten als de caravan stilstaat. Controleer ze dus ieder jaar voor vertrek opnieuw.

Uitdraaisteunen: als de caravan eenmaal op zijn plek staat, is het tijd om hem waterpas te zetten. Daarvoor moet je om te beginnen de vier pootjes uitdraaien waarop de caravan kan steunen. Je draait ze uit met een speciale uitdraaislinger. Om te voorkomen dat de steun de grond in zakt, kun je er een houten plankje onder leggen. Je hebt ook big-foot steunen die meer stabiliteit bieden.

Toiletcassette (of cassettetoilet): in bijna elke moderne caravan heb je een toilet aan boord. Vooral handig als je ‘s nachts naar de wc moet. De zogenaamde toiletcassette kun je van buiten uit de schacht halen om hem vervolgens te legen bij het toiletgebouw. Op deze campings heb je een speciale stortbak voor chemische toiletten.

Serviceluik: in deze bergruimte, die je zowel van buiten als binnen kan openen kun je grotere kampeerspullen kwijt, zoals je campingtafel en/of stoelen. Dit luik vind je vaak onder het bed.

Toegangsdeur: de toegangsdeur bevindt zich meestal aan de zijkant van de caravan. De caravandeur is soms opgebouwd uit twee delen zodat je afzonderlijk het bovenste deel open kan laten. Vaak is aan de binnenkant van de deur een prullenbak ingebouwd. Soms is de deur ook voorzien van een raam.

Opbouw: een caravan is opgebouwd uit vijf delen: de bodemplaat, het dak, de zijwanden, het front en de achterkant. Tegenwoordig zijn de voor- en achterkant meestal van kunststof. De buitenkant bestaat dan weer uit drie lagen, van buiten naar binnen: een aluminium of polyesterplaat, een isolatielaag en een laag aluminium, polyester of triplex.

Nu we alles over de buitenkant van de caravan weten, nemen we een kijkje in de caravan. Met zoveel verschillende modellen op de markt valt het niet mee om de caravan te vinden die het beste bij jou past. De meeste mensen kiezen een caravan-indeling op basis van hoe ze willen slapen en hoe ze willen zitten in de caravan. Om je een handje te helpen hebben we daarom de meest gebruikelijke indelingen op een rijtje gezet. Stel jezelf deze vragen:

Hoeveel bedden heb ik nodig? En wil ik vaste bedden of is ombouwen ook goed?

Wil ik gescheiden of samen slapen?

Willen we stapelbedden voor de kinderen?

Hoeveel bergruimte heb ik eigenlijk nodig?

Wil ik een garage achterin voor fietsen of andere grote spullen?

Kook ik vaak zelf op vakantie of ga ik meestal uit eten?

Hoe belangrijk vind ik een eigen douche en een gescheiden wastafel en toilet?

Heb ik veel bewegingsvrijheid in de caravan nodig of ben ik veel buiten zijn op de camping?

De klassieke indeling

De naam zegt het eigenlijk al, maar de klassieke caravan indeling is zeer gangbaar in caravanland. In dit type caravan slaap je in een zogenaamd Frans bed aan de voorkant van de caravan. Naast het hoofdeinde van het bed is de toiletruimte met wastafel geplaatst. Aan de achterkant van de caravan tref je een rondzitgroep.

Tussen de zitgroep en het bed ligt de keuken in de lengterichting. Dit is de meest beproefde keukenoplossing, waarbij de koelkast vaak hoog geplaatst is. Soms gaat bij dit type keuken het aanrechtblad de hoek om en wordt de keuken L-vormig en daarmee een stuk groter. Over het algemeen geldt dat hoe langer de caravan is, hoe groter dit keukenblok is.

Het voordeel van de klassieke indeling is dat het bed niet heel veel ruimte in beslag neemt, omdat het aan het voeteneinde versmalt. In deze indeling heeft het cassettetoilet vaak een eigen afgesloten ruimte, waar je je even heerlijk rustig kunt terugtrekken. De meeste kampeerders weten dit te waarderen.

Een ander pluspunt van deze indeling is de ruime rondzitgroep. Vaak kunnen hier meerdere mensen aanschuiven en in sommige type caravans kan deze zitgroep omgebouwd worden tot een extra bed.

De compacte indeling

Klein, maar fijn is waar je aan denkt bij deze indeling. Omdat het bed dwars geplaatst is aan de voorzijde van de caravan, wordt er een hoop ruimte bespaard. Bedenk wel goed of dit type bed jouw voorkeur heeft. De persoon die aan de buitenzijde slaapt, moet vaak over de ander heen kruipen om uit bed te komen. Naast het bed is ook de zitgroep dwars geplaatst. Dit type zitgroep wordt ook wel dinette of treinzit genoemd. Hierdoor blijft er meer ruimte over voor een toiletruimte achterin. Deze compacte ruimte is wat aan de krappe kant, maar biedt voldoende ruimte voor het poetsen van de tanden of een nachtelijk toiletbezoek.

De keuken wordt vaak geplaatst tussen de deur en het voeteneinde van het bed.

Caravan met een dwarsbed en een compacte indeling

Een dwarsbed in een caravan zorgt voor een compacte indeling.

De indeling met eenpersoonsbedden

Caravans met eenpersoonsbedden zijn behoorlijk populair. Ieder heeft namelijk zijn eigen, ruime bed en kan erin en eruit wanneer hij of zij dat wil. En dat zonder de ander wakker te maken. Wil je toch lepeltje-lepeltje liggen? Bij de meeste caravanmerken zijn twee eenpersoonsbedden om te toveren tot een groot tweepersoonsbed dankzij  een uitrekbare lattenbodem en een extra matrasdeel.

Eenpersoonsbedden in een caravan

Lekker slapen in de caravan doe je in jouw eenpersoonsbed.

Caravans met twee losse eenpersoonsbedden beschikken over een ruime rondzitgroep voor of achter in de caravan. Het sanitair bevindt zich over de breedte van de caravan bij het hoofdeinde van de twee bedden of halverwege de caravan achter aan het voeteneind van één van de bedden. Vooral de eerste optie is zeer comfortabel en biedt erg veel toiletruimte. Een losse douche behoort namelijk tot de mogelijkheden.

De keuken is vaak in het midden van de caravan geplaatst.

De indeling met stapelbedden

Je raadt het al. Deze indeling is ideaal voor gezinnen met kinderen. Stapelbedden in caravans worden zowel tegen een zijwand als tegen de achterwand geplaatst. Let bij het bovenste bed er wel op dat hier een maximaal gewicht voor geldt en het niet altijd geschikt is voor volwassenen. Naast een stapelbed hebben sommige merken caravans een vast, dwars bed voor de ouders. Of de zitgroep kan worden omgebouwd tot een tweepersoonsbed.

Stapelbed in caravan

Wat gezellig om samen in het stapelbed in de caravan te slapen!

Het voordeel van caravans met een stapelbed, is dat het onderste bed vaak opgeklapt kan worden waardoor er extra opbergruimte ontstaat. Caravan-kampeerders gebruiken deze ruimte vaak voor het meenemen van fietsen of tuinmeubilair.

De toiletruimte is vaak van standaard formaat en voorziet in de basisbehoeften, maar is niet bijzonder ruim. De keuken zit vaak halverwege de caravan, tegen over de dinette.

De indeling met een vrijstaand bed

Een vrijstaand bed in de caravan zie je vaak alleen bij de wat bredere modellen. Het bed staat namelijk vrij in de slaapruimte, waardoor je eromheen kunt lopen en makkelijk in en uit bed stapt. Tegenover het bed bevindt de rondzitgroep zich aan de andere zijde van de caravan. Voor de standaard toiletruimte en de keuken is er plek gemaakt in het midden van de caravan.

 

Vrijstaand bed in caravan

Geniet van de luxe van een vrijstaand bed in je caravan.

Nu jij weet wat voor caravan je gaat kopen, willen we je nog een paar extra tips en trick meegeven zodat je straks goed voorbereid op pad gaat. Weet jij bijvoorbeeld met welk rijbewijs je een caravan mag trekken? En is jouw auto wel geschikt als trekauto voor het soort caravan dat je op het oog hebt? We vertellen je er hieronder alles over.

Welk rijbewijs heb ik nodig voor het rijden met een caravan?

Niet iedereen mag zomaar met een caravan achter de auto wegrijden. Dit is afhankelijk van het soort rijbewijs dat je hebt, het gewicht van je auto en het gewicht van de caravan zelf. Om met een aanhanger of caravan te mogen rijden heb je rijbewijs B, BE of B+ (code 96) nodig:

Caravan trekken met rijbewijs B

Je mag een caravan trekken van maximaal 750 kilo (lege gewicht + laadvermogen);

Je mag een caravan trekken van meer dan 750 kilo als de auto en de aanhanger samen niet boven de 3.500 kilo (lege gewicht + laadvermogen) uitkomen.

Caravan trekken met rijbewijs B+

Je mag iedere caravan trekken, als het gewicht van de auto en aanhanger samen niet meer is dan 4.250 kg (lege gewicht + laadvermogen).

Caravan trekken met rijbewijs BE*

Je mag een aanhanger trekken van maximaal 3.500 kilo (lege gewicht + laadvermogen);

Je mag onder bepaalde voorwaarden een aanhanger of oplegger trekken van meer dan 3.500 kg (lege gewicht + laadvermogen).

*Heb je jouw BE rijbewijs voor 19 januari 2013 gehaald? Dan gelden er andere regels. Je mag iedere caravan trekken en er geldt geen maximaal laadvermogen.

Welke trekauto gebruik je voor de caravan?

Jouw mooie caravan komt straks natuurlijk niet vanzelf op de plaats van bestemming. Welke trekauto ga jij gebruiken om jouw nieuwe huis op wielen te verplaatsen? Check voordat je een caravan aanschaft altijd even hoeveel kilogram jouw auto mag trekken. En denk hierbij dan niet alleen aan het leeggewicht van de caravan, maar ook aan het gewicht als de caravan bepakt en bezakt is voor de vakantie.

Over het algemeen is het zo dat zuinige auto’s met minder motorinhoud vaak iets meer moeite hebben met het trekken van de caravan. Hierdoor kan je reis iets langer duren en minder comfortabel verlopen. Een zwaardere auto met meer comfort trekt je caravan waarschijnlijk zonder al te veel moeite de berg op, maar is daarentegen weer minder zuinig.

Caravan kopen cavans te koop scaled
De waardering van dekampeerspecialist.nl bij WebwinkelKeur Reviews is 8.1/10 gebaseerd op 125 reviews.